Wanneer naar de mondhygiënist

Naar de Mondhygiënist bij:

Bloedend tandvlees:

Een bloeding geeft aan dat het tandvlees ontstoken is. De ontsteking in het tandvlees wordt veroorzaakt door bacteriën. De bacteriën zitten in tandplaque. Een goede dagelijkse mondverzorging is daarom belangrijk om het tandvlees gezond te houden.
Roken onderdrukt de verschijnselen van ontstoken tandvlees. Het tandvlees van rokers bloedt minder snel dan dat van niet rokers. Daarom zijn tandvleesontstekingen bij rokers moeilijker te ontdekken.

Tandvlees is gezwollen:

Gezwollen tandvlees geeft aan dat het tandvlees ontstoken is. Een goede dagelijkse mondverzorging is daarom belangrijk om het tandvlees gezond te houden.

Tandvlees sluit niet meer strak om de tanden of kiezen:

Gezond tandvlees vormt een hechte afsluiting rond de tandhals. Als dit verandert kan het betekenen dat het tandvlees ontstoken is. De ontsteking in de tandvleesrand wordt veroorzaakt door bacteriën. Bacteriën onder het tandvlees kunt u niet zelf verwijderen.

Tandvlees trekt terug:

Gezond tandvlees vormt een hechte afsluiting rond de tandhals. Als het tandvlees zich terugtrekt, komt een deel van de wortel bloot te liggen. Terugtrekkend tandvlees is gewoonlijk een symptoom van langdurige tandvleesontsteking of parodontitis.
Ook als u te krachtig, te langdurig, met te veel druk of met een te harde tandenborstel poetst, kunt u letterlijk uw tandvlees wegpoetsen.

Tanden of kiezen los gaan staan:

Een ontsteking in de tandvleesrand kan zich uitbreiden in de richting van het kaakbot. Hieruit kan een verder gevorderd stadium van parodontitis voortkomen. Het kaakbot gaat verloren zodat de tanden en kiezen hun houvast verliezen.

Er regelmatig gaatjes ontstaan:

Op tanden en kiezen kan tandplaque ontstaan, een kleverig laagje dat hoofdzakelijk uit bacteriën bestaat. Suikers en zetmeel worden omgezet in een zuur. Die zuren veroorzaken gaatjes in het gebit.

Er tandsteen of aanslag op het gebit ontstaat:

Tandplaque is een zacht kleverig laagje op de tanden en kiezen. Het heeft een witte of gele kleur waardoor het moeilijk is te zien. Tandplaque kan verkalken tot tandsteen. Zonder plaque vormt zich géén tandsteen! Tandsteen wordt verwijderd door tandarts of mondhygiëniste. Dat kunt u niet zelf.

Er een vieze smaak of slechte adem aanwezig is:

Wordt ook wel 'halitose' genoemd. De oorzaak heeft weinig of niets te maken met wat u eet of drinkt. De belangrijkste boosdoener is de aanwezigheid van bacteriën op het achterste gedeelte van de tong. Ook kan ontstoken tandvlees de oorzaak zijn van een slechte adem.

Mondverzorging om wat voor reden dan ook een probleem is:

De mondhygiëniste kan u altijd adviseren over mondverzorging. Bijvoorbeeld door het geven van een poetsinstructie of advies over het gebruik van mondverzorgingsproducten.

Bij 1 of meer van bovenstaande klachten is het raadzaam contact op te nemen met de mondhygiëniste om advies in te winnen.
De praktijk is bereikbaar op telefoonnummer: 0591-725940
Conclusies kunnen uitsluitend worden geformuleerd door een tandarts of mondhygiëniste.

Maandag : 08:30 - 17:00
Dinsdag : 08:30 - 17:00